نویسندگان:
احمد حقی1 ، فاطمه جعفری کلیبر2 ، مریم محبی3 ، فاطمه قلی یان4 ، مریم قنبری5 ، اکرم هریس6 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز
2دکتری زبان و ادبیات فارسی مدرس دانشگاه فرهنگیان تبریز
3دانشجومعلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تبریز
4دانشجومعلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تبریز
5دانشجومعلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تبریز
6دانشجومعلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده فارسی: تجربه مرگ در جوامع مختلف متفاوت بوده است و مرگ اندیشی جایگاه ممتازی در ادبیات و هنر هر سرزمینی دارد و نشانگر بینش و جهان بینیمردم آن سرزمین است مرگ از جمله مسائل و مفاهیم بغرنج است که همواره در مرکز ادبیات جای داشته و برای انسان معاصر به ویژه نوجوانان،اندیشه کردن درباره اش به وسواس و دغدغه های عمیق بدل شده است مفهوم مرگ اندیشی به طرق و شیوه های متفاوت در ادبیات کودک ونوجوان مطرح گردیده است در این مقاله برآنیم تا با روش تحلیلی به بررسی مفهوم فلسفی مرگ در ادبیات کودک و نوجوان بپردازیم هدف از اینپژوهش یافتن راهکارهای متناسب با اقتضای سنی کودکان برای بیان واقعیت تلخ مرگ در ادبیت ویژه کودک و نوجوان بوده است