نویسندگان:
مسعود صفایی مقدم1 ، حمزه کریمی2 ، روژین اعظمی3 .1استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ، ایران(نویسنده مسئول)
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی
3فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: صدای کم فرکانس حتی در ترازهای پایین آزار دهنده بوده و عملکرد شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد برخی ازتفاوتهای فردی مانند حساسیت به صدا میتوانند تاثیر صدا بر عملکردهای شناختی را کاهش یا افزایش دهند هدف این تحقیقبررسی اثر حساسیت به صدا بر عملکرد شناختی در حضور صدای فرکانس کم می باشد پژوهش حاضر از نوع مداخله ای می باشد جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که از میان آنها تعداد ۱۲۰ نفر به روش نمونه گیریهدفمند ۶۰ نفر حساسیت بالا و ۶۰ نفر حساسیت پایین انتخاب شدند با شبیه سازی محیط واقعی هر یک از افراد موردمطالعه در ترازهای صوتی ۵۰، ۶۰ و ۷۰ دسی بل به مدت ۴۰ دقیقه در معرض مواجهه قرار گرفتند در حین مواجهه با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری عملکردهای شناختی افراد مورد بررسی قرار گرفت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS۲۰ و آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفتند نتایج نشان داد که صدای فرکانس کم مولفه های عملکرد شناختی را به صورت منفی تحت تاثیر قرار میدهد و با افزایش تراز صوت از ۵۰ تا ۷۰ دسی بل و از ۱۲۵ به ۲۵۰ هرتز عملکردهای شناختی کاهش می یابند p<۰/۰۵ بررسی اثر میزان حساسیت افراد نشان داد که در افراد دارای حساسیت بالا عملکردهای شناختی بیشتر از افراد دارای حساسیت پایین تحت تاثیر قرار میگیرند و تفاوت دو گروه از لحاظ آماری معنادار می باشد p<۰/۰۵ بنابراین طبق نتایج افزایش تراز فشار صوت باعث کاهش مولفه های شنیداری انواع توجه و کیفیت کاری میگردد و این تاثیر منفی در افراد دارای حساسیت بالا به صدای کم فرکانس بیشتر است