نویسندگان:
محمدجواد آقاجانی1 ، مهین میراحمدی2 .1گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تاب آوری معلمان استثنائی شهر تربت حیدریه می باشد روشتحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی اکتشافی و جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان، مشاوران وروانشناسان خبره شهر تربت حیدریه می باشد نمونه به تعداد ۱۲ نفر به صورت انتخابی از کارشناسان شده است جمع آوریداده ها با استفاده از پرسشنامه ای که توسط محقق طراحی و توسط خبرگان تایید شده، تجزیه و تحلیل داده ها توسط فرآیندتحلیل سلسله مراتبی گروهی GAHP صورت گرفته است نتایج نشان داد از نظر خبرگان و کارشناسان ۵ معیار بر تاب آوری معلمان مدارس استثنائی را شناسایی شدن نتایج نشان داد معیار هیجانات مثبت با وزن ۰/۵۷۱ رتبه اول، معیار تنظیمی هیجان با وزن ۰/۱۶ رتبه دوم، معیار خوش بینی با وزن ۰/۱۳۴ رتبه سوم، معیار معنویت محل کار با وزن ۰/۰۶۴ رتبه چهارم و معیار دلبستگی شغل با وزن ۰/۰۳۹ رتبه را کسب کرده است