نویسندگان:
مسعود اخلاقی1 ، ثریا برجعلی زاده2 ، والیه کیان پور3 ، فرشته موسی نی4 .1دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
2کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان مهران، ایلام، ایران
3کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور واحد مهران، ایلام، ایران آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان مهران، ایلام، ایران
4کارشناسی ادبیات دانشگاه پیام نور واحد ملکشاهی، ایلام، ایران آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ایلام، ایلام، ایران
چکیده فارسی: در این مطالعه به روش تحلیلی و توصیفی رویکردهای جدید به روش تدریس در مدارس ابتدایی پرداخته شده است در رویکرد یادگیرنده محور دارای مزایا و چالش هایی در عمل است که بصورت کاربردی روش های تدریس مبتنی بر یادگیرنده را بررسی گردید کلاس درس یادگیرنده محور کلاسی است که در آن آموزگاران نقش تسهیل کننده را بر عهده می گیرد و یادگیرنده را به سمت یادگیری مستقل تر راهنمایی می کند راهبرد های مختلف مانند ارزشیابی، تامل و گروه بندی را که در این نوع محیط یادگیری کمک می کنند، بررسی کنید احتمالا با کلاس درس سنتی آشنا هستید در مرکز این الگوی آموزشی، آموزگار ارائه دهنده آموزش و یادگیرندگان دریافت کننده هستند محدودیت های این مدل «معلم محور» این است که نمی تواند نیازها و علایق منحصربه فرد هر یادگیرنده را برآورده کند و بدتر از آن، می تواند یادگیرندگان را برای یادگیری به آموزگار وابسته کند در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروزی، هر چه یادگیرندگان زودتر یاد بگیرند مستقل شوند، موفق تر خواهند بود در یک کلاس درس یادگیرنده محور، یادگیرندگان کانون آموزش هستند، در حالی که آموزگاران یادگیری را تسهیل می کنند و به یادگیرندگان کمک می کنند تا تامل کنند و در قبال آموزش خود مسئول شوند چندین استراتژی برای اطمینان از اینکه محیط کلاس درس یادگیرنده محور است وجود دارد بیایید ببینیم که چگونه یک آموزگار از هر یک از این روش های تدریس در عمل استفاده می کند