نویسندگان:
محمد حسنی1 ، رضا یحیی آبادی2 ، سمیه کشانی3 .1عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
2دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور اصفهان
3دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان و کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور اصفهان
چکیده فارسی: حدود دوسال است که مردم جهان با همه گیری ویروس کرونا، دست به گریبان اند این همه گیری تبعات گسترده ای بر زندگی بشر در قرن ۲۱ داشته است یکی از تبعات گسترده این موضوع، که به اندازه آسیب های جسمی و حتی بیشتر از آن دارای اهمیت است، آسیب های روانی میباشد استرس و نگرانی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از بیماری کرونا، تاثیرات زیادی بر روان همه مردم جهان گذاشته است قرنطینه طولانی مدت، خانه نشینی ها و تعطیل بودن مکان های تفریحی باعث شده بسیاری از افراد احساس افسردگی داشته باشند در این میان توجه به بهداشت روانی کودکان و نوجوانان به عنوان قشری حساس و آسیب پذیر در جامعه، از اهمیت به سزایی برخوردار است با بسته شدن مدارس و لغو رویدادهای اجتماعی، بسیاری نوجوانان نه تنها برخی از مهم ترین لحظات زندگی خود را از دست داده اند، بلکه از فعالیت های روزمره ای مثل گپ و گفت با دوستان و شرکت در کلاس های درس هم دور افتاده اند مقاله ی پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، سعی در بررسی وضعیت بهداشت روان کودکان و نوجوانان و ارائه ی راهکارهایی برای مراقبت از آن در دوران پاندمی کرونا دارد و نتیجه میگیرد که به لحاظ ویژگی های روانی و شخصیتی، این قشر از جامعه نیازمند توجه و مراقبت ویژه ای هستند