نویسندگان:
زهرا شعبانی1 ، اکرم درودی2 ، احسان بهمن3 ، مهدی مرادی کوچی4 .1استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی خزر محمود آباد
3کارشناسی ارشد کامپیوتر
4کارشناسی ارشد کامپیوتر
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، شناسایی آسیب های فضای مجازی در بین دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر بندرعباس است روش این پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر بندرعباس است که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شده اند ابزار این پژوهش شامل پرسش نامه محقق ساخته زندوانیان و همکاران ۳۹۲ می باشد برای آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانس رتبه ای فریدمن استفاده شده است نتایج نشان داد که استفاده از فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی عبادی و روانی دانش آموزان تاثیر منفی دارد و بین وسایل، تلفن همراه بیشترین و بازی های رایانه ای کمترین آسیب را بر دانش آموزان داشته است دانش آموزان در الویت بندی راهکارهای مقابله با آسیب های فضای مجازی، تقویت ارتباط منطقی و عاطفی در خانواده و جایگزین کردن تفریح های سالم، درگیر کرن افراد در فعالیت ها و برنامه های مثبت را مهم ترین و افزایش نظارت حوزه های سیاسی امنیتی و فیلترینگ را کم اهمیت ترین راهکار برای کاهش آسیبهای فضای مجازی دانسته اند