نویسندگان:
بهناز مهاجران1 ، فاطمه شیری2 ، ایرج صفائی راد3 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه (نویسنده مسئول)
2کارشناس ارشد روا نشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش گروهی معنا درمانی بر کاهش اضطراب ناشی ازکرونا در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه انجام گرفت روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح مقایسه گروه کنترل برابر بود جامعه آماری را همه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر همدان تشکیل دادند که تعداد آنها ۸۱۵۸ نفراست جهت انتخاب تعداد نفرات نمونه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد و تعداد ۱۵۰ پرسشنامه مقیاس اضطراب بیماری کرونا CDAS بین دانش آموزان توزیع و ۳۰ نفر از کسانی که حداکثر امتیاز را در آزمون دریافت کردند به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره قرار داده شدند ابزار پژوهش شامل: آموزش گروهی معنادرمانی و پرسشنامه اضطراب بیماری کرونا CDAS علیپور و همکاران ۱۳۹۸ بود گروه آزمایش در هشت جلسه آموزش گروهی معنا درمانی به صورت مجازی، به مدت ۸ هفته ی ۹۰ دقیقه ای شرکت کردند، اما این آموزش برای گروه کنترل اجرا نشد، سپس از هر دو گروه به وسیله پرسشنامه مذکورپس آزمون به عمل آمد علاوه بر استفاده از جدول توضیح فراوانی و درصد و شاخص های پراکندگی برای آزمون فرضیه ی پژوهش، از تحلیل کوواریانس استفاده شد البته ابتدا مفروضات آماری وارسی گردید و در نهایت تحلیل داده به وسیله ی نرم افزار spss ۲۳ انجام شد نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که،بین نمره های گروه کنترل و گروه آزمایش تفاوت معنی دار وجود دارد به این معنا که، آموزش گروهی معنا درمانی بر کاهش اضطراب ناشی از کرونا در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه اثر بخش است