نویسندگان:
معصومه امید1 ، مسعود آتش بار2 ، علی غلامی عالمی3 .1کارشناس علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی علامه امینی بهنمیر
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری بر میزان پرخاشگری دانش آموزان انجامگرفت روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد جامعه آماری این پژوهششامل کلیه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بوده است برای گردآوری اطلاعاتاز پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون انجام شد نمونه پژوهشی به صورت روشنمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند و سپس سه مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه دو کلاسانتخاب شدند و پس از اجرای پرسشنامه های متغیر وابسته ۳۰ نفر از آزمودنی ها نمرات پرخاشگری بالا در پرسشنامه از بیناین ۶ کلاس به طور تصادفی انتخاب شده و در دو گروه ۱۵ نفر آزمایش و ۱۵ نفرکنترل قرار گرفتند برای اجرای آزمایش اینپژوهش، در گروه آزمایش به مدت هشت جلسه ۹۰ دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش شناختی رفتاری قرار گرفت، دراین مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند برای بررسی آماری داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد یافتهها نشان داد که میانگین نمرات پرخاشگری دانش آموزان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش پیدا کرده است بنابراینآموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری بر میزان پرخاشگری دانش آموزان تاثیر دارد