نویسندگان:
محمدرضا سلیمانی1 ، شیرین قاسمی2 .1استادیار کتابداری و اطلاعرسانی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف آموزش مهارت های زندگی بر افزایش میزان تاب آوری معتادان بهبود یافته شهرستان های استان تهران انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر،متشکل از همه معتادین بهبود یافته شهر تهران سال ۱۳۹۹ بود برای انجام این پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۳۰ نفر از معتادان بهبود یافته انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و گواه گمارده شدند به منظور بررسی اثربخشی متغیر مستقل در گروه های آزمایش و گواه ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون پرسشنامه تاب آوری روانشناختی کانر و دیویدسون ۲۰۰۳ بعمل آمد پس از آن برنامه آموزش مهارت های زندگی به مدت ۱۲ جلسه برای گروه آزمایش به اجرا درآمد و پس از پایان این مدت به منظور مقایسه اثر این مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و نتایج پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفت نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر افزایش میزان تاب آوری موثر واقع شده است