نویسندگان:
میمنت عابدینی بلترک1 ، محمدجواد رمضانی2 ، داریوش جلالی3 .1** دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان.
2مشاور و کارمند آموزش و پرورش زرین شهر، اصفهان
3دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تبیین اثربخشی آموزش والد کودک به روش آیبرگ بر تنظیم هیجان، تکانشگری و پذیرش اجتماعی کودکان بیش فعال پایه پنجم و ششم انجام شد بدین منظور از جامعه آماری این پژوهش که شامل دانش آموزان بیش فعال پایه پنجم و ششم شهر زرین شهر که تعداد آنها ۵۰۰ نفر تخمین زده شد، یک نمونه ۳۰ نفری از این دانش آموزان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند پرسشنامه های تنظیم هیجانی گرانفسکی، تکانشگری بارت، پذیرش اجتماعی مارلو کراون بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس گروه آزمایش تحت دوره آموزش والد کودک به روش آیبرگ قرار گرفتند تعداد جلسات برای والدین این افراد در ۶ جلسه ۹۰ دقیقه تنظیم شد و پس از پایان دوره آموزشی، هر دو گروه آزمایش و کنترل مجددا پرسشنامه های پژوهش را انجام دادند در نهایت اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری تجزیه و تحلیل شد نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که آموزش والد کودک به روش آیبرگ بر تنظیم هیجان P=۰/۰۰۱,F=۲۰/۲۱,β=۰/۵۴ تکانشگری P=۰/۰۰۵,F=۳۶/۱۴,β=۰/۴۷ و پذیرش اجتماعی P=۰/۰۰۱,F=۲۱/۷۸,β=۰/۶۱ در بین کودکان بیش فعال تاثیر دارد سایر نتایج، تاثیر گذاری آموزش والد کودک به روش آیبرگ را بر ابعاد تنظیم شناختی هیجان ملامت خویش، پذیرش،نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه پذیری، فاجعه انگاری و ملامت دیگران ، ابعاد متغیر تکانشگری تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی، بی برنامگی تائید و بر بعد ارزیابی مجدد مثبت تنظیم شناختی هیجان رد می گردد