نویسندگان:
فروزان عشوری مهرنجانی1 ، شیرین قاسمی ابر2 .1کارشناس کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف آموزش مهارت های زندگی بر سبک های حل تعارض معتادان بهبود یافته شهرستان های استان تهران انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر،متشکل از همه معتادین بهبود یافته شهر تهران سال ۱۳۹۷ بود برای انجام این پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۳۰ نفر از معتادان بهبود یافته انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و گواه گمارده شدند به منظور بررسی اثربخشی متغیر مستقل در گروه های آزمایش و گواه ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون پرسشنامه سبک های حل تعارض رحیم بعمل آمد پس از آن برنامه آموزش مهارت های زندگی به مدت ۱۲ جلسه برای گروه آزمایش به اجرا درآمد و پس از پایان این مدت به منظور مقایسه اثر این مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و نتایج پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفت نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر افزایش حل تعارض سازنده موثر واقع شده است