نویسندگان:
خدیجه سفیری1 ، مسعود طالبی2 ، مسعود نوری چراتی3 .1استاد جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهراء
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی علامه امینی بهنمیر
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بازی درمانی گروهی بر افسردگی دانش آموزان دوره ابتدایی بوده است روش پژوهش حاضر ازنوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزا نپسر دوره ابتدایی شهر ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بوده است ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامهافسردگی بک ۱۹۶۱ بود با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ابتدا ۴ مدرسه مشخص شده و در هرمدرسه دو کلاس انتخاب کردیم و در مجموع ۸ کلاس انتخاب شدند، که تعداد ۱۰۰ دانش آموز نمره بالاتر از میانگین دریافتکردند و از بین آنها ۳۰ نفر به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش تحت بازی درمانیگروهی در ۸ جلسه با مدت زمان ۶۰ دقیقه بصورت یک جلسه در هفته قرار گرفتند ولی در مورد گروه کنترل، هیچ آموزشیدر طول دوره تا زمان گرفتن پس آزمون صورت نگرفت پس از مداخله آزمایشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت یافته ها نشان داد میانگین متغیر افسردگی گروه آزمایش درپسآزمون نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب کاهش افسردگی گروه آزمایششده است در نتیجه بازی درمانی گروهی برافسردگی دانش آموزان دوره ابتدایی تاثیر دارد