نویسندگان:
جمیله علم الهدی1 ، شیرین قاسمی2 .1عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مهارت های زندگی بر خودتنظیمی هیجانی در معتادین بهبودیافته انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر،متشکل از تعدادی معتادین بهبود یافته شهر تهران سال ۱۳۹۹ می باشد برای دستیابی به گروه نمونه با روش نمونه گیری در دسترس یکی از مراکز ترک اعتیاد به نام رهپویان انتخاب شد و ازبین کسانی که تمایل به شرکت در این پژوهش را دارند بر مبنای جدول تعداد نمونه جاکوب کوهن ۳۴ نفر انتخاب شد روش نمونه گیری در این پژوهش در دسترس می باشد در این مرحله پرسشنامه تنظیم هیجانی گارنفسکی به عنوان پیش آزمون بر روی آزمودنی ها اجرا شد سپس گروه آزمایشی؛ ۸ جلسه مداخله آموزشی مهارت زندگی را به طور گروهی دریافت کردند بعد از اتمام جلسات درمانی مجددا ابزار پژوهش به عنوان پس آزمون بر روی آزمودنی ها اجرا شد برای تجزیه و تحلیل داده از روش های آماری توصیفی میانگین و انحراف معیار و استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر خودتنظیمی هیجانی درمعتادین بهبود یافته موثر است