نویسندگان:
عبدالعظیم کریمی1 ، فرزانه سرحدی قهری2 ، حسینعلی سرحدی قهری3 .1عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
2کارشناس رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل
3کارشناس رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور واحد زابل
چکیده فارسی: در هر جامعه ای مهم ترین رکن ، تعلیم و تربیت به شمار می آید و تنها شخصی که این رسالت را به دوش می کشد معلم است، که همواره به عنوان عنصری تاثیرگذار در تعالی افراد جامعه مورد توجه بوده است رعایت اخلاق آموزشی موجب تضمین فرآیند یاددهی و یادگیری در آموزش و همچنین افزایش تعهد پاسخگویی معلمان نسبت به نیازهای دانش آموزان می شود پیشرفت هر جامعه وابسته به نظام آموزشی آن است در نتیجه طرز فکر کارگزاران نظام آموزشی به ویژه معلم باید متناسب با پیشرفت علم و تکنولوژی و متناسب با شرایط زمان در همه ی زمینه ها علمی ، اخلاقی و روند صعودی داشته باشد این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی در پی پاسخگویی به این سوال است که یک معلم در کلاس درس و محیط آموزشی چه اصول اخلاقی و تربیتی را باید رعایت کند و در ادامه با توجه به آیات قرآن و سخنان بزرگان به بیان برخی از اصول اخلاقی مهم در حیطه کار یک معلم پرداخته شده است در پایان می توان گفت معلمانی کارآمداند که با نظریه ها ، مبانی و اصول تعلیم و تربیت آشنایی کامل داشته باشند و با بینشی هنرمندانه محیطی را فراهم سازند که به جای انتقال و تحمیل اندیشه ها ، احساس امنیت ، آرامش، خودکنترلی و را در دانش آموز تقویت کنند و همه ی این عوامل وابسته به اخلاق حرفه ای معلم است و داشتن تعهد و وجدان کاری در چنین شغل مهمی از ضروریات محسوب می شود