نویسندگان:
محمدرضا کریمی والا1 ، خدیجه مهاجرنیا2 .1استادیار و عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه قم.
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران پردیس فارابی
چکیده فارسی: چابکی یادگیری دانش آموزان مفهومی امیدبخش در دنیای آموزش است که شامل مجموعه ای از رفتارهای تعریف شده در جهت یادگیری دقیق، سریع و هدفمند می باشد که در مدارس ایران کمتر به آن توجه شده است لذا مقاله حاضر با استفاده از پژوهش کیفی با هدف تدوین الگوی چابکی یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی صورت پذیرفته است روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی بود جامعه آماری معلمان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت بودند که از بین انها نمونه گیری به شیوه هدفمند از نوع گلوله برفی انجام شد ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و از روش تحلیل مضمون یا تم برای تحلیل داده ها استفاده شد نتایج نشان داد ابعاد چابکی یادگیری دانش آموزان شامل ابعاد شخصیتی، رفتاری و مهارتی بود که مهارت های مورد نیاز انها شامل مهارت های شناختی و حرکتی شناسایی گردید همچنین مولفه های مدیران چابک، معلم چابک، دانشآموز چابک، محیط چابک، برنامه درسی چابک و تکنولوژی آموزشی چابک به عنوان عوامل تسهیل کننده چابکی یادگیری در مقطع ابتدایی برای دانش آموزان شناسایی گردید