نویسندگان:
حسن شکراللهی1 ، آزاد امیدوار2 ، ندا خداکرمیان گیلان3 ، الناز نصیری دیزجی4 .1عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
2دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کاشان
3دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کاشان
4دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد
چکیده فارسی: این پژوهش تلاش می کند به بررسی اهداف آموزش درس مطالعات اجتماعی در مدارس ایران بپردازد تدریس مطالعات اجتماعی در ایران می تواند به دانش آموزان کمک کند که جامعهی خود را درک کنند و نقش مهمی در جامعه داشته باشند دانش آموزان می توانند از طریق آموزش مطالعات اجتماعی با سازماندهی جامعه آشنا شوند و نیز ارزش های مشترک، سمبول ها، و اسطوره ها را بشناسند مطالعات اجتماعی دانشی است که روابط میان انسان ها را با محیط های اجتماعی، فرهنگی و طبیعی بررسی می کند همچنین تحولات زندگی بشر در گذشته، حال، آینده و جنبه های گوناگون آن سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی را مورد بررسی قرار می دهد چهارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر نظریه ی هوارد گاردنر، پیاژه و بندورا در باب «یادگیری اجتماعی» است روش پژوهش کتابخانه ای اسنادی است یافته های پژوهش نشان می دهند درس مطالعات اجتماعی شامل: ارزش و هنجارها، انواع هنجارها، آداب و رسوم و میثاق اجتماعی، عرف، تشریفات، تعریف قانون و مقررات، سیاست، حاکمیت، فرهنگ و است که هدف از آموزش مطالعات اجتماعی در مدارس یادگیری مهارت های اجتماعی و برقرار کردن ارتباط با دیگران است و اینکه دانش آموزان بتوانند جامعه، فرهنگو هویت خود را بشناسند از سوی دیگر ایجاد مهارت های اجتماعی و ارتباطی ، جامعه پذیری، شکوفایی استعداد، پرورش روحیه انتقادی، احساس تعهد و مسئولیت پذیری وتوانایی حل مسئله، از مهم ترین اهداف درس مطالعات اجتماعی است