نویسندگان:
میرمحمد سید عباسزاده1 ، آزاده هادی2 .1عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه ارومیه
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اعتیاد رفتاری بازی های آنلاین و خودهوشیاری دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه منطقه ۱۰ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ است این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود نمونه آماری از بین مدارس ۱۷ مدرسه به شیوه در دسترس انتخاب شد از میان ۱۷ مدرسه پسرانه ۱ مدرسه به شیوه در دسترس انتخاب شد ازبین دانش آموزان تعداد ۳۰ نفر بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی ۱۵ نفر و گواه ۱۵ نفر بصورت تصادفی جایگزین شد ابزار گردآوری در این پژوهش شامل جلسات آموزشی برنامه مهارت های زندگی تهیه شده در یونیسف صندوق بین المللی کودکان و نوجوانان در ۹ جلسه و هر جلسه به مدت ۹۰ دقیقه برگزار گردید و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه نامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز۳۰ QCM استفاده شد در این پژوهش جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی فراوانی درصد، میانگین نمودار و آمار استنباطی از تحلیل کواریانس بین گروهی استفاده شد نتایج یافته های پژوهش حاکی از این است که آموزش مهارتهای زندگی بر اعتیاد رفتاری بازی های آنلاین نوجوانان تاثیر دارد همچنین آموزش مهارتهای زندگی بر خودهوشیاری نوجوانان تاثیر دارد