نویسندگان:
محسن نوغانی1 ، رسول بایلری2 ، بنیامین آرتا3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
2شاغل در آموزش و پرورش
3شاغل در آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف: هدف از این تحقیق بررسی رابطه عملکرد خانواده و هوش هیجانی با اضطراب امتحان در دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد بود روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نوع همبستگی بود جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد کاووس در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ می باشد که ۳۲۲۶ نفر می باشند با توجه به حجم جامعه آماری و بوسیله جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه آماری ۳۶۰ نفر برآورد شد که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده اپشتاین و همکاران ۱۹۸۳ ، پرسشنامه هوش هیجانی شات ۱۹۹۸ و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷ بود نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنادار بین عملکرد خانواده و هوش هیجانی با اضطراب امتحان دانش آموزان پیشنهاد می شود که مدارس کارگاه های آموزشی جهت افزایش آگاهی والدین در جهت ارتقای عملکرد خانواده و آموزش هوش هیجانی به دانش آموزان برگزار نماید