نویسندگان:
مجید پاکدامن1 ، مژگان باقرزاده2 .1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار کودکان با نیازهای ویژه، شهر کرج
چکیده فارسی: از آن جا که خانواده نقش اساسی را در پیشگیری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی و فرهنگی و هم چنین در تاثیرگذاری بر دانش آموزان قبل از ورود به نظام تعلیم و تربیت رسمی دارد، هدف از این نوشتار بررسی نقش آموزش خانواده و راه های پیشگیری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان در مدارس که به روش تحلیلی – کتابخانه ای به آن پرداخته شده است در ابتدا مفهوم پیشگیری و به دنبال آن خانواده و دانش آموزان و در پی آن آسیب های فرهنگی و اجتماعی و فرهنگی مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفت در پایان، ضمن بحث و نتیجه گیری، چنین استدلال می شود که در مطالعات مرتبط با خانواده هر چند، این موضوع از ابعاد مختلفی مورد بررسی بوده، لیکن در اینجا نقش آموزش خانواده و راه های پیشگیری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان در مدارس مورد تاکید قرار گرفته است در این پژوهش به بعد اجتماعی و فرهنگی توجه شده است و همچنین انواع آسیب های فرهنگی و اجتماعی و فرهنگی از قبیل سرقت، اعتیاد به مواد مخدر، طلاق، روسپیگری و خودکشی بررسی و واکاوی شدند نتایج نشان داد که ریشه ی اغلب آسیب پذیری های فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان را باید در عدم آشنایی کافی آنها با مهارت های فرهنگی و اجتماعی دانست؛ به طوری که نقطه ی کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی دانش آموزان وجود دارد و آن این است که متاسفانه جوانان امروز خود را نشناخته اند و به توان و قدرت فراوان خود باور ندارند، به علاوه از شرایط و موقعیت اجتماعی خود آگاهی ندارند مع الوصف بررسی نقش آموزش مهارت های اجتماعی و فرهنگی در کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس ضروری است