نویسندگان:
فاطمه قربانی1 ، امیررضا حیدری کیا2 ، علی محمد درستی3 .1کارشناس ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی
2دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی ، ارومیه
3دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی ، ارومیه
چکیده فارسی: معلمان یکی از افراد کلیدی هستند که نقش مهمی در پرورش نیروهای فرهنگی اجتماعی اقتصادی در زندگی دانش آموزان دارند و می توانند دانش آموزان را که جزئی از افراد جامعه هستند و درآینده نقش ایفا می کنند هدایت و راهنمایی کنند تا بتوانند آینده ی جامعه خود را به دست خود رقم زنند معلم یکی از ارکان مهم نظام آموزش و پرورش است و نقشی ماندگار و وظایفی اثرگذار در فرایند تعلیم و تربیت دارد یکی از مهم ترین آنان، هدایتگری و نقش تربیتی معلم است در تعلیم و تربیت اسلامی، معلمی شغل انبیا است و از معلم به مثابه مربی، الگو و اسوه یاد شده است که علاوه بر تعلیم، در هدایت و تربیت مربیان نیز نقشی فعال و موثر دارد براساس دیدگاه تعلیم و تربیت اسلامی هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که آیا معلم علاوه بر انتقال مفاهیم و محتواهای آموزشی، هدایتگر و هادی هم هست؟ پاسخ به این پرسش همراه با این فرضیه که معلم هادی است، در نظر گرفته شد و برای اثبات فرضیه مزبور به آیاتی از قرآن کریم استناد می شود مهم ترین نتیجه بحث حاضر که با روش کیفی و توصیفی تحلیلی انجام گرفت، آن است که براساس دلالت آیات، معلم نقش هدایتگری و تربیتی دارد از این رو، جایگاه و کارکرد معلم در تربیت مربیان انکارناپذیر است