نویسندگان:
آمنه بختیار نصرآبادی1 ، محمود زارع جمال آبادی2 ، محمد خبیری3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدان پاک نژاد یزد
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدان پاکنژاد یزد
چکیده فارسی: معلمان، مدیرانی هستند که برای حفظ نظم و کنترل کلاس درس و فعالیت های آموزشی ، کارکردهای مدیریتی را به کار می گیرند با این وجود دارا بودن مهارت های مدیریتی یکی از توانایی های ضروری شغل معلمی است که کمتر به آن توجه شده است فعالیت های مربوط به مدیریت کلاس درس شامل رفتارهای بازدارنده و واکنشی است که در رفتارهای بازدارنده، معلم از بی نظمی و مشکلات جلوگیری می نماید و در رفتارهای واکنشی به گونه ای موفقیت آمیز نسبت به مشکلات رفتاری دانش آموزان واکنش نشان می دهد پژوهش های مربوط به مدیریت و رهبری اثربخش معلم، در کلاس درس نشان می دهد که هرچه معلمان از رفتارهای بازدارنده و سبک مدیریتی مناسب بیشتر استفاده کنند، از اثربخشی و کارایی بالاتری نیاز برخوردار خواهند بود این یافته ها موید این است که دانش آموزان کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای غربی کمتر مرتکب رفتارهای غیراخلاقی و نامناسب می شوند با این وجود تعداد قابل توجهی از معلمان این کشورها فعالیت های آموزشی خود راکمتر با استفاده از یک سبک مدیریتی اثربخش انجام می دهند بنابراین توجه به مدیریت کلاس درس، نحوه اداره کلاس ها و به کارگیری بهترین و مطلوب ترین سبک مدیریتی امری حیاتی و ضروری است هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه ها، اقدامات و سیاست های مرتبط با تضمین کیفیت آموزش و آماده سازی دانشجو معلمان در تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش دانش آموزان می باشد امید است این پژوهش بتواند در رشد کیفی و ارتقای رشد تربیتی معلمان کشور نقشی داشته باشد