چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانمندسازی بر اساس مشاوره شناختی- اجتماعی حرفهای در افزایش خودکارآمدی شغلی و ابعاد جهتگیری آینده (چشمانداز زمانی، پیشبینی آینده، برنامهریزی آینده) در زنان سرپرست خانوار انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آزمایش پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و یک پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امامخمینی(ره) در شهر کرج بودند. چهل زن سرپرست خانوار به روش تصادفی ساده انتخاب و در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مرحله پیشآزمون، دادهها با استفاده از پرسشنامههای خودکارآمدی شغلی تیلور و بتز (1983) و جهتگیریآینده اشتاینبرگ و همکاران (2009) گردآوری شدند. برنامه توانمندسازی بر اساس مشاوره شناختی- اجتماعی حرفهای در ده جلسه گروهی برای شرکتکنندگان در گروه آزمایش اجرا شد و برای شرکتکنندگان در گروه کنترل هیچ برنامهای اجرا نشد. پس از مداخله، خودکارآمدی شغلی و جهتگیریآینده در پسآزمون و مرحله پیگیری اندازهگیری شدند و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سطح خودکارآمدی شغلی و ابعاد جهتگیری آینده زنان شرکتکننده در برنامه توانمندسازی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل است (P<0.01) و این تغییرات در مرحله پیگیری هم مشاهده شد. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که توانمندسازی بر اساس مشاوره شناختی- اجتماعی حرفهای یک برنامه روانی- آموزشی مطلوب برای ارتقای سطح خودکارآمدی شغلی و ابعاد جهت گیریآینده زنان سرپرست خانوار است.
The Female-Headed Household Empowerment based on Social-Cognitive Career Counseling and its Impact on Promoting their Career Self-Efficacy and Future Orientation
English Abstract: The purpose of this study was to examine the female-headed household empowerment based on social-cognitive career counseling and its impact on promoting their career self-efficacy and future orientation (time perspective, anticipation of future consequences, planning ahead). This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group follow-up design. The statistical population of the study was comprised of female-headed households in Karaj supported by Imam Khomeini’s Relief Foundation. Forty female-headed households were selected through random simple sampling method and were assigned to experimental and control groups. The instruments included the Career Decision Self-Efficacy scale (CDSES, Taylor & Betz, 1983) and the Future Orientation Scale (Steinberg et al., 2009). The experimental group went through a ten-session course on social-cognitive career counseling and the control group did not receive any intervention. At the end of the intervention, career self-efficacy and future orientation were measured during posttest and follow-up phases and the data were analyzed via repeated measures ANOVA. Results indicated that the level of career self-efficacy and the future orientation of the participants in the empowerment training course was significantly higher than that of the control group (P<0.01). These changes were also observed in the follow-up stage. Accordingly, it is suggested that empowerment based on social-cognitive career counseling be used as an optimal psycho-educational package for promoting career self-efficacy and future orientation among female-headed households.
Keywords: empowerment , female-headed households , social-cognitive career counseling , career self-efficacy , future orientation .