نویسندگان:
محمد امینی1 ، محبوبه سادات امیریان2 ، فاطمه غفوری3 .1عضو هیئت علمی
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: بیماری های مزمن و شرایط پزشکی، میلیون ها کودک و نوجوان را در سراسر دنیا با شرایط استرس زایی مواجه می کند که احتمال ابتلا به مشکلات رفتاری و عاطفی را افزایش داده و با تبعیت از درمان تعارض ایجاد می کند پیشرفت های اخیر پزشکی در تشخیص و درمان بیماری های مزمن کودکان و نوجوانان تغییرات زیادی در مراقبت های بالینی ایجاد کرده است؛ بیماری هایی که قبلا کشنده محسوب می شدند، اکنون با موفقیت درمان می شوند و کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری های مزمن، نسبت به دو یا سه دهه ی اخیر می توانند عمر طولانی تری را سپری کنند هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تفکر منطقی هیجانی به شیوه ی گروهی بر کاهش اضطراب نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک بود روش : بدین منظور ۱۰ نفر بر اساس معیارهای ورود و نمونه گیری در دسترس و به صورت هدفمند انتخاب شدند سپس به دو گروه ۵ نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند افراد شرکت کننده در گروه آزمایش مداخلات مربوط به آموزش تفکر منطقی هیجانی REE را آزمایش تقسیم شدند افراد شرکت کننده در گروه آزمایش مداخلات مربوط به آموزش تفکر منطقی هیج نظر شده اضطراب آشکار کودکان RCMAS استفاده گردید به منظور تجزیه و تحلیل نتایج نیز از آمار توصیفی و استنباطی، تحلیل کوواریانس چند متغیری و تعیین میزان اثر شاخص D کوهن استفاده شد