نویسندگان:
صدرالدین شریعتی1 ، زهرا گنجیان2 ، دیانوش ثقه مجتهدی3 ، ثمانه رسولی ساروی4 .1عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی غیردولتی سنا، ساری، ایران
3روانپزشک، گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی غیردولتی سنا، ساری، ایران
4دکترای روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی غیردولتی سنا ، ساری ، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به شیوه قصه گویی بر سازگاری اجتماعی کودکان ۴ تا ۶ سال بود پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود در این پژوهش ۳۰ کودک ۴ تا ۶ سال شرکت داشتند آزمودنی ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از مهد کودک گل پونه ها شهرستان بابل انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند گروه آزمایش ۱۲ جلسه یک ساعته آموزش گروهی به شیوه قصه گویی دریافت کردند ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون سازگاری اجتماعی دخانچی بوده و اطلاعات به دست آمده در قبل و بعد از آموزش با استفاده از تحلیل اندازه گیری کوواریانس بررسی شدند و یافته ها بیانگرآن بود که بعد از مداخله تغییرات افزایشی معنی داری در سطح خطای ۰۵ / ۰ بر گروه آزمایش رخ داد که در اختلاف معنی داری سبت به گروه کنترل واقع شد P<۰/۰۵ نتیجه: آموزش مهارت های زندگی به شیوه قصه گویی باعث افزاش سطح سازگاری اجتماعی کودکان ۴ تا ۶ سال گردید و به عنوان روش درمانی موثر روی کودکان ناسازگار ۴ ۶ سال پیشنهاد می شود