نویسندگان:
معصومه اسمعیلی1 ، فرناز ابهرزنجانی2 .1عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2هیات علمی و استادیار موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، خراسان رضوی، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی طرح پیش آزمون ؛ پس آزمون ؛ پیگیری می باشد که در سال ۱۳۹۷ ۱۳۹۶ با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مبتنی بر کیفیت زندگی بر امیدواری؛ سر زندگی و تاب آوری سالمندان انجام شد روش: جامعه آماری پژوهش جاری، کلیه سالمندان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد در سال ۱۳۹۷ ۱۳۹۶ بودند که ازاین میان، ۳۰ نفر در دو گروه ۱۵ نفره آزمایشی و کنترل به روش در دسترس انتخاب و با انجام قرعه کشی به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگماری شدند پس از اجرای پیش آزمون، آموزش مهارت های مبتنی بر کیفیت زندگی طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای به گروه آزمایش ارائه گردید ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه های امیدواری اشنایدر ۱۹۹۱ ؛ سر زندگی ریان و فردریک ۱۹۹۷ و تاب آوری کانر و دایویدسون ۲۰۰۳ قبل از شروع جلسات آموزشی و پس آزمون و پیگیری نیز برای هر دو گروه اجرا شد داده ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و با نرم افزار SPSS ۱۹ تحلیل شدند یافته ها: میانگین نمرات امیدواری، سر زندگی و تاب آوری گروه آزمایشی بر خلاف گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری به طور معنادار افزایش یافت P<۰/۰۰۱نتیجه گیری: آموزش مهارت های مبتنی بر کیفیت زندگی بر امیدواری، سر زندگی و تاب آوری سالمندان در پس آزمون و همچنین پیگیری به طور معنادار اثربخش بوده است