نویسندگان:
زاهد غفاری هشجین1 ، بهداد بیگ زاده2 ، اصغر حسینقلی پور3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
2کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران
3کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی درس مطالعات اجتماعی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دیرآموز ناحیه ۳ تبریز انجام شده است لذا این تحقیق یک تحقیق نیمه آزمایشی که بهصورت پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دیرآموز مقطع ابتدایی ناحیه ۳ شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ بودند از جامعه حاضر تعداد ۵۰ دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ۲۵ نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند سپس گروه آزمایش در ۱۰ جلسه ی ۳۵ دقیقه ای برنامه آموزش گروهی درس مطالعات اجتماعی شرکت کردند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی سازگاری اجتماعی سین ها و سینگ استفاده شد همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره و نرم افزار spss ۲۵ استفاده شده است نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی درس مطالعات اجتماعی برسازگاری اجتماعی دانش آموزان دیرآموز موثر می باشد