نویسندگان:
فریبا خوشبخت1 ، مهتاب سعادت2 ، ماندانا محمودجانلو3 .1استادیار بخش آموزش و پرورش پیشدبستانی دانشگاه دانشگاه شیراز
2موسسه آموزش عالی روزبهان، ساری، ایران
3موسسه آموزش عالی روزبهان، ساری، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی بر خشونت کلامی در دانشجویان زن متاهل انجام شد پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام پژوهش، نیمه آزمایشی از نوعپیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان زن – متاهل دانشگاه روزبهان ساری در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۳۹۸ بودند ابتدا بصورت هدفمند دانشجویان زن متاهل انتخاب شدند که تعدادشان ۱۲۶ نفر بود سپس از این میان به شیوه در دسترس تعداد ۴۷ نفر که مایل به شرکت در پژوهش بودند پرسشنامه های خشونت کلامی احمدی ۱۳۹۶ را تکمیل کردند و از میان کسانی که در پرسشنامه خشونت کلامی بالاتر از خط برش بودند، تعداد ۴۰ نفر به عنوان اعضا نمونه به شیوه تصادفی ساده انتخاب و این تعداد نیز مجددا به شیوه تصادفی ساده به دو گروه ۲۰ نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند اعضای گروه آزمایش در ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقه ای واقعیت درمانی گروهی شرکت کردند؛ در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد واقعیت درمانی تاثیر معناداری بر خشونت کلامی دارد بر اساس یافته های این پژوهش، واقعیت درمانی سبب بهبود خشونت کلامی در دانشجویان زن متاهل می شود و می توان از آن به عنوان یک روش مداخله ای موثر سود جست