نویسندگان:
ستاره موسوی1 ، نسرین افشاری2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی: در دوران معاصر و به ویژه در ایام کرونا به دلیل محدودیت های ارتباطی ناشی از آن، با افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی و گسترش استفاده اعتیادگونه از این فناوری جدید مواجه هستیم مطالعات قبلی نشان داده اند که استفاده اعتیادگونه از شبکه های اجتماعی با عواقب منفی مانند کاهش بهره وری، روابط ناسالم اجتماعی و کاهش رضایت از زندگی همراه است با این حال، یک درک نظری جامع از چگونگی ایجاد اعتیاد به شبکه های اجتماعی هنوز وجود ندارد، که این امر مانع تحقیقات عملی که هدف آنها طراحی برنامه های آموزشی و سایر برنامه های مداخله برای پیشگیری از اعتیاد به شبکه های اجتماعی است، می شود در این مطالعه سعی شد با رویکردی تحلیلی و بررسی بروزترین مطالعات در رابطه با موضوع تحقیق، دیدگاه ها و ساختارهای نظری که برای توضیح اعتیاد به شبکه های اجتماعی استفاده شده اند، شناسایی شود تا امکان برنامهریزی و مداخلات بهنگام اجتماعی روانشناختی برای پیشگیری از اعتیاد به شبکه های اجتماعی میسر گردد