نویسندگان:
محمدجواد لیاقتدار1 ، فاطمه لقایی2 ، مجید برادران3 ، فرزانه رنجبر نوشری4 .1عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد آستانه اشرفیه، ایران
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی تطبیقی بهزیستی ذهنی، تعامل والد کودک و رضایت زناشویی در مادران کودکان با و بدون اختلال یادگیری می باشد روش تحقیق حاضر علی مقایسه ای می باشد و جامعه آماری از دو گروه ۸۹ نفری مادران کودکان با و بدون اختلال یادگیری شهرستان رشت تشکیل شده بودند ابزار گردآوری اطلاعات بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو ۲۰۰۳ ، تعامل والد کودک پیانتا ۲۰۱۱ و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ ۱۹۹۸ بود و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرم افزار SPSS صورت پذیرفت یافته ها حاکی از آن است میان بهزیستی ذهنی، تعامل والد کودک و رضایت زناشویی در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری با مادران کودکان بدون اختلال یادگیری تفاوت وجود دارد بر اساس یافته ها می تواند نتیجه گرفت مادران کودکان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با مادران کودکان عادی، به دلیل صرف وقت زیاد با کودک خود موجب دور شدن از همسر و کاهش رضایت زناشویی می شود و به دلیل کمبود وقت زمان زیادی صرف خویشتن نیز نمی کنند و این امر نیز موجب کاهش بهزیستی ذهنی آنان می گردد