نویسندگان:
سیدمهدی سجادی1 ، فاطمه فخری2 .1عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
2کارشناس ارشد،دانشکده علوم تربیت ی و روانشناسی،دانشگاه الزهرا ،تهران ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه بود پژوهش حاضر، آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بود از این جامعه، به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد ۳۰ دانش آموز انتخاب شدند و پیش آزمون از آنها به عمل آمد از این نمونه، ۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه گواه به صورت تصادفی گمارده شدند سپس ۱۲ جلسه آموزش ذهن آگاهی روی گروه آزمایش اعمال شد پس از پایان جلسات آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش MBI SS بود داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت نتایج کاهش معنی داری در مولفه های فرسودگی تحصیلی خستگی تحصیلی، بی علاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه نشان داد بنابراین، میتوان از آموزش ذهن آگاهی جهت کمک و راهنمایی دانش آموزان برای کاهش فرسودگی تحصیلی استفاده نمود