نویسندگان:
سیده مائده مقیمیان1 ، احمد عربی جونقانی2 ، نرگس قره خانی3 .1کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
3دبیر آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
چکیده فارسی: هدف بررسی میزان تاثیر سواد رسانه ای والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان است منظور از سواد رسانه ای مهارت و توانایی افراد در بکارگیری موثر از کلیه رسانه ها در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی شان می باشد؛ طوری که افراد با سطح سواد رسانه ای بالا از بینش و قدرت تشخیص قوی بوده تری برخوردار و قادر خواهند بود با تکیه بر این قابلیت و مهارتها به تفسیر دقیق و صحیح پیام های رسانه بپردازند سوال اساسی پژوهش این است که چه ارتباطی بین سواد رسانه ای پدر و مادر و پیشرفت تحصیلی فرزندان وجود دارد؟روش پژوهش فراتحلیل است و طی آن از یافته های مطالعاتی که در حوزه رسانه و سواد رسانه ای انجام شده و در نشریات علمی پژوهشی منتشر شده اند وضعیت و جایگاه سواد رسانه ای در نظام آموزشی کشور ، بازتاب و تاثیرات سطح سواد رسانه ای والدین بر میزان پیشرفت تحصیلی فرزندان بررسی شد نتایج این فرا تحلیل نشان داد که ، آموزش سواد رسانه ای والدین و مربیان در کشور زیاد مورد توجه قرار نگرفته است همچنین درخصوص فراهم آوردن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با استفاده از سواد رسانه ای مسائل و چالش های زیادی وجود دارد