نویسندگان:
علی اکبر زهره کاشانی1 ، احمد عربی جونقانی2 ، محمد کریمی جو3 .1دانشجوی دکتری تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
3دبیر آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
چکیده فارسی: هویت اعتقادی و دینی یکی از مهمترین ابعاد زندگی بشر است که نه تنها در تعالی و رشد معنوی انسان تاثیر دارد بلکه در جریان زندگی دنیوی و حیات اقتصادی، اجتماعی و نیز تاثیرگذار است در تشکیل این بعد از هویت انسان عوامل زیادی دخیل هستند یکی از این عوامل تاثیر گذار، آموزش می باشد که در آموزش، آنچه که معلمین آموزش میدهند و آنچه که در کتاب های درسی وجود دارد درکنار هم در روند تشکیل هویت اعتقادی دانش اموزان تاثیر بسزا دارد این پژوهش با موضوع نقش کتاب پیامهای آسمانی در شکل گیری هویت اعتقادی و مذهبی دانش آموزان متوسطه اول بر اساس روش پدیدار شناسی و با ابزار مصاحبه انجام شده است جامعه آماری این پژوهش تمام دانش آموزان و معلمان دبیرستان دوره اول دین و دانش منطقه بارز در سال تحصیلی۱۳۹۹ ۱۴۰۰ میباشد نتایج پژوهش اینگونه نشان میدهد که کتاب پیامهای آسمان با وجود بسیاری کاستیها هم که وجود دارد در ایجاد یک روحیه معنوی تعالی بخش و همچنین در نوع رفتار دانش آموزان و هدفمند کردن آن و سوق دادن آن به سمت رفتار بر اساس تعالیم دینی تاثیرگذار بوده است