نویسندگان:
سید علی اکبر حسیینی1 ، حامد محمدی2 ، فرهاد بهاری3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
2لیسانس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی، کرمانشاه، ایران
3لیسانس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه است نمونه پژوهش تعداد ۴۰ نفر بطور تصادفی در ۲ گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند، گروه آزمایش متشکل از ۲۰ نفر از افراد معتاد که آموزش گروهی مهارت های زندگی را در طول ۱۰ جلسه هفتگی دریافت کردند و گروه گواه متشکل از همین تعداد افراد، که این آموزش ها را دریافت نکردند ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های استرس بک و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی ۲ گروه آزمایشی وگواه انجام شد برای تحلیل داده ها از شاخص آماریتحلیل کوواریانس، در نرم افزار spss استفاده شده است نتایج تحلیل نشان داد که آموزش مهارت های زندگی، موجب کاهش معناداری در میانگین نمرات استرس گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه گردید همچنین این آموزش ها، موجب افزایش معناداری در میانگین نمرات راهبردهای مقابله ای مسئله محور در بین گروه آزمایشی شد اما این آموزش ها موجب کاهش معناداری در راهبردهای مقابله ای هیجان محور نگردید