نویسندگان:
حدیثه مومنی1 ، مهدی مومنی2 ، محمد شیرزادی مرگاوی3 .1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
چکیده فارسی: زندگی اجتماعی، پیشرفت صنعتی و تحولات عظیم در فن آوری اطلاعات و رسانه ها زندگی بشر امروزی را به وضعیت سردرگم و پیچیده ای تبدیل کرده است، که سازگار شدن با این شرایط مستلزم برخوداری از یک سبک زندگی صحیح می باشد سبک زندگی دربرگیرنده فعالیت های فراغت، الگوهای خرید، مصرف فرهنگی، شیوه های مدیریت بدن است و منعکس کننده ارزش و نگرش افراد است اهمیت سبک زندگی بیشتر از آن جهت است که روی کیفیت زندگی و پیشگیری از بیماری ها موثر می باشد و برای حفظ وارتقای سلامتی، تصحیح و بهبود سبک زندگی ضروری است سبک زندگی سلامت محور به عنوان موضوع کلیدی در جامعه سالم، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است در این دیدگاه سلامتی به معنی تحقق بخشی به پتانسیل انسان و حفظ تعادل و جهت گیری هدفدار در محیط است سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت را می توان، الگویی چند بعدی از ادراکات و اعمال آغاز شده با انگیزه خود شخص که به تداوم و تقویت سطح سلامت و خودشکوفایی شخص کمک می کند تعریف کرد بر این اساس هدف از پژوهش حاضر ابعاد سبک زندگی سلامت محور دانش آموزان بود روش مطالعه در این تحقیق به صورت مطالعه کتابخانه ای بوده است نتایج بررسی پیشینه پژوهش ها نشان داد ابعاد سبک زندگی سلامت محور بر رفتار خوردن، شکل گیری هویت دینی، استفاده از فضای مجازی، سازگاری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، تاب آوری، بهزیستی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان، موفقیت تحصیلی، عزت نفس تاثیر مثبت و مستقیم دارد لذا پیشنهاد می شود مداخلات آموزشی از طریق آموزش سبک زندگی سلامت محور جهت اصلاح سبک زندگی دانش آموزان در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد