نویسندگان:
محمد اسماعیل بابائی1 ، معصومه رنج بخش2 .1دانشجوی دورهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس (گروه تعلیم و تربیت)
2مربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سیستم های مغزی رفتاری و تنظیم هیجان با توانایی به تاخیر انداختن پاداش در دانش آموزان مدارس تیزهوشان تهران انجام شد در پژوهش توصیفی از نوع همبستگی حاضر،از بین جامعه آماری کلیه دانش آموزان مدارس تیزهوشان شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ تعداد ۳۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند از پرسشنامه های آزمون عملکرد تحصیلی در تاج و پرسشنامه توانایی به تاخیر انداختن پاداش برای ارزیابی آزمودنی ها استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده ها ی آماری از روش توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد نتایج نشان داد که توانایی به تاخیر انداختن پاداش ارتباط مثبتی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد، نتایج رگرسیون نیز نشان داد که توانایی به تاخیر انداختن پاداش توانایی معناداری برای پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را دارا می باشد پیشنهاد می شود از نتایج پژوهش حاضر در برنامه های آموزشی دانش آموزان در جهت افزایش عملکرد تحصیلی آنان استفاده شود