نویسندگان:
محمدرضا قائمیمقدم1 ، شیلان اصلانی2 ، علی غلامی پل بصره3 ، زهرا قزاگوزلو4 ، محمد عبدی فتح آباد5 ، سمیه قراگوزلو6 .1عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
3دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
4پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، کارشناس آمار پژوهشی
5کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان شاهین دژ
6دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
چکیده فارسی: مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر عزت نفس مدیران بر عملکرد و پاسخگویی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان های جنوب استان آذربایجان غربی انجام گرفت مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را، مدیران اداره آموزش و پرورش شهرستان های جنوب استان آذربایجان غربی در سه ماهه چهارم ۱۳۹۷ و سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ تشکیل داده اند که تعداد آن ها ۳۰۰ نفر است برای تعیین حجم نمونه به فرمول کوکران استناد شد و ۱۷۰ کارمند به روش نمونه گیری تصادفی تصادفی طبقه ای نسبتی برای پاسخگویی انتخاب شدند ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد عزت نفس مدیران، کوپر اسمیت ۱۹۶۷ ، عملکرد، هرسی گلداسمیت ۱۹۸۰ و پاسخگویی، آنته ۲۰۰۶ بود برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری صوری استفاده شد نتایج آلفای کرونباخ برای پرسشنامه عزت نفس مدیران برابر با ۰/۸۲۴ بود همچنین برای متغیر عملکرد کارکنان برابر با ۰/۸۹۵ و برای پاسخگویی سازمانی برابر با ۰/۸۸۷ بود برای تحلیل نرمالیته از آزمون چولگی و کشیدگی برای رگرسیون داده ها و رگرسیون خطی دو متغیره، رگرسیون چندگانه و t تک نمونهای استفاده شد نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد که عزت نفس مدیران و ابعاد آن بر عملکرد و پاسخگویی سازمانی فعالیت تاثیر مثبت و معناداری دارد نتایج آزمون t تک نمونه ای نشان داد که عزت نفس مدیران در اداره آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی بالاتر از حد متوسط است