نویسندگان:
صادق کریمزاده1 ، سید محمد قلمکاریان2 ، مریم سلمان منش3 .1دانشجوی مقطع دکترای روانشناسی تربیتی
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
3دانشجویی کارشناسی ارشد رشته مشاوره گرایش مشاوره مدرسه دانشگاه پیام نور واحد اصفهان
چکیده فارسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با استفاده از گروه کنترل است در این طرح، که از دو گروه آزمودنی آزمایش و کنترل تشکیل شده، هر گروه دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفت هدف از انجان این پژوهش، بررسی تاثیر مشاوره ی تحصیلی بر آسیب های مربوط به دغدغه ی مسیر شغلی و خود توانمندی شغلی بر دانشجویان جانباز و افراد معلول در دانشگاه های اصفهان جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های استان اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ مشغول به تحصیل می باشد جهت انتخاب نمونه پژوهش حاضر ، از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شده است، از بین افراد داوطلب شرکت کننده در برنامه فراخوان، ۳۰ نفر به صورت تصادفی و با در نظر شرایط انتخاب شدند ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه مسیر شغلی ساویکاس ۲۰۱۲ و پرسشنامه توانمندی میرکمالی و نارنجی ۱۳۹۴ می باشد یافته های این پژوهش نشان داد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی موجب افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان در گروه آزمایش شده است، بنابراین فرضیه پژوهش تایید شد همپنین یافته ها نشان داد مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر افزایش بعد دغدغه انطباق پذیری مسیر شغلی تاثیر دارد