نویسندگان:
شیلان اصلانی1 ، علی غلامی پل بصره2 ، زهرا قزاگوزلو3 ، محمد عبدی فتح آباد4 ، سمیه قراگوزلو5 .1دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
3پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، کارشناس آمار پژوهشی
4کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان شاهین دژ
5دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بررسی رابطه استقلال شغلی و بهزیستی کارکنان با تاکید بر نقش میانجی معنویت سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بوکان سال تحصیلی ۹۸ ۹۹ انجام گرفت پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری این پژوهش به تعداد ۳۲۰ نفر از معلمان بود که ۱۷۵ نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی از طریق فومول کوکران انتخاب شدند که از این تعداد ۱۶۹ نفر به پرسشنامه های پاسخ دادند؛ ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد شامل استقلال شغلی از پرسشنامه استاندارد وایمر ۱۹۹۵ ، بهزیستی کارکنان از پرسشنامه استاندارد کییز و ماگیارمو ۲۰۰۲ و متغیر معنویت سازمانی از پرسشنامه استاندارد میلیمن و همکاران ۲۰۰۳ استفاده شد برای تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS استفاده شد نتایج آزمون فرضیات نشان داد که بین استقلال شغلی با بهزیستی کارکنان با تاکید بر نقش میانجی معنویت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجوددارد همچنین بین مولفه های استقلال در معیارها با بهزیستی کارکنان با تاکید بر نقش میانجی معنویت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد