نویسندگان:
یداله قاسمیپور1 ، علیرضا ظهریبان حصاری2 ، نجمه یزدان پناه بهابادی3 .1دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه تهران
2عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
3دانشجو کارشناسی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضربررسی نقش مدل های ارتباطی خانواده با هوش عاطفی و هوش فرهنگی دانش اموزان دوره سوم متوسطه شهرستان مه ولات بوده است پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی وجامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره سوم مقطع متوسطه شهر مه ولات بود که از این میان به روش نمونه گیری دردسترس ۲۲۰ نفر انتخاب گردید جهت سنجش؛هوش عاطفی شوت و همکاران ۱۹۹۷ ، پرسشنامه مدلهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک ۲۰۰۲ و پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران ۲۰۰۴ استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد مدل های ارتباطی بر هوش عاطفی و هوش فرهنگی موثر است لذا پیشنهاد می شود آموزش و پرورش به فراگیری مدل های ارتباطی لازم در دانش آموزان از طریق مربیان متبحر اهتمام ورزند