نویسندگان:
بهرام محسنپور1 ، مهدی ارکونتن2 .1عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
2دانشجوی دکتری علوم ارتباطات
چکیده فارسی: رسانه ها ابزار انتقال هنجارهای فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود؛ زیرا می تواند برنامه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را که اهداف خاصی را دنبال می کنند، اطلاع رسانی کرده و مشروعیت بخشد موضوع این پژوهش، بررسی نقش سواد رسانه ای در حمایت از تولید داخلی با رویکرد سنتز پژوهی است در این روش دانسته های مطالعات مختلف و شاید پراکنده که می توانند با نیازهای خاص میدان عمل مرتبط باشند، گردآوری می شوند؛ سپس این دانسته ها باهم پیوند یافته و کل مجموعه دانش حاصله در قالبی متناسب با نیازهای کنونی، مورد ارزیابی، سازماندهی مجدد و تفسیر قرار می گیرند نتایج تحقیق نشان داد سواد رسانه ای از سه مولفه عمده تشکیل شده است که عمدتا شامل سیاست گذاری، آموزش و فرهنگ سازی می باشد البته هریک از این مولفه ها نیز به نوبه خود دارای زیر مولفه ها یا عواملی است که نقش مستقیمی در حمایت از تولید داخلی ایفا می کند باتوجه به ترکیب یافته ها این عوامل شامل استحکام هویت ملی ۱۸،۲۱،۳۱ آموزش مهارت های ارتباطی ۱۱ و ۱۵ ، ارتقای سواد رسانه ای ۲،۸،۱۲،۲۵،۳۳ ، آگاه سازی ۱۹ آموزش ۲۰،۱۸،۳۰ ، توسعه ۳،۱۳،۱۶ ، حمایت از تولید داخلی ۵ ، سیاست گذاری ۲۶،۲۹،۳۲ ، فرهنگ سازی ۱،۶،۹،۱۰،۱۴،۲۷ و ۳۴ گسترش مصرف گرایی ۲۲،۲۳،۲۴ می باشد بنابر این آنچه که در این تحقیق انکار ناپذیر است، نقش و تاثیر رسانه در فرآیند نوسازی و توسعه یک کشور است بنابر این در راستای مقابله با هجمه های فرهنگی و حمایت از تولید داخلی مخاطبان نیز بایستی دارای سواد رسانه ای باشند