نویسندگان:
سید حمیدرضا علوی1 ، سمانه حسین پور2 ، الهه درخشانی3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر
2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی
3دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب مطالعات پایه ششم ابتدایی سال ۹۹ ۱۴۰۰ بر اساس میزان توجه به تفاوت های جنسیتی در محتوای عکس های کتاب به روش مرور کتابخانه ای و با تکنیک تحلیل محتوا می باشد هدف کاربردی است جامعه آماری در این پژوهش کتاب مطالعات پایه ششم دبستان می باشد یکی از محور های اجتماعی شدن آشنایی دانش آموزان با تفکیک های جنسیی و اهمیت تمایز جنسیت ها از هم می باشد همچنین معرفی شغل ها به دانش آموزان می تواند نقش بسیار مهمی در اجتماعی کردن آن ها ایفا کند نتایج به دست آمده نشان میدهد که به طور کلی حجم بیشتری ازمفاهیم مربوط به مشاغل و الگوها مربوط به جنس مذکر است همچنین در کل مشاهده می شود که تمام قهرمانان و الگوهای معرفی شده آقا هستند با توجه به اهمیت الگو سازی برای دانش اموزان پیشنهاد می شود به مبحث قهرمان سازی زنان نیز پرداخته شود برای این کار می توان از شعرا،دانشمندان و قهرمانان زن ایرانی استفاده کرد