نویسندگان:
عباس انارینژاد1 ، معصومه سادات مهدوی رشتی2 ، شهره قربان شیرودی3 .1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای مقابله با تنیدگی با خود شفقت ورزی بود روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ به تعداد ۳۷۳۶۷ نفر بودند حجم نمونه براساس فرمول کوکران ۳۸۰ نفر بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به مقیاس خود شفقت ورزی SCS نف ۲۰۰۳ ، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده RECP ریچی و فیتزپاتریک ۱۹۹۰ و سیاهه راهبردهای مقابله با تنیدگی CISS SF اندلر و پاکر ۱۹۹۰ پاسخ دادند پس از کنار گذاشتن ۳۶ پرسشنامه ناقص و داده پرت، داده های ۳۴۴ نفر با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از SPSS نسخه ۲۴ تحلیل شد یافته ها نشان داد که بین الگوی ارتباطی خانواده جهت گیری گفت و شنود و راهبرد مقابله با تندیگی مسئله مدار با خود شفقت ورزی دانشجویان رابطه منفی و معناداری وجود دارد P<۰/۰۱ بین الگوی ارتباطی خانواده جهت گیری همنوایی و راهبردهای مقابله با تندیگی هیجان و اجتناب مدار با خود شفقت ورزی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد P<۰/۰۱ نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که ۵۱/۷ درصد واریانس خود شفقت ورزی، در دانشجویان با وسیله الگوهای ارتباطی خانواده و ۷۴/۸ درصد به وسیله راهبردهای مقابله با تندیگی تبیین می شود یافته های این پزوهش نشان می دهد که الگوهای ارتباطی خانواده و راهبردهای مقابله با تندیگی نقش مهمی در پیش بینی خود شفقت ورزی دانشجویان دارند