نویسندگان:
رحیم بدری گرگری1 ، امید ذاکری2 ، شهناز هاشمی3 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
2دانشجوی دکترا مدیریت رسانه، علوم تحقیقات، مرکز آموزش بین المللی قشم، ایران
3دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
چکیده فارسی: با توجه به ماهیت فضای اجتماعی مجازی و فلسفه شکل گیری آنها می توان ملاحظه کرد که افراد با توجه به خصوصیاتی که دارند می توانند با عضویت و استفاده از فضای اجتماعی مجازی تحت تاثیر قرار بگیرند و سبک زندگی آنان دچار تغییرات شود و اگرچه این تغییرات برای رفاه زندگی بشر ضروری به نظرمی رسد، اما برخی از این تغییرات به دلیل استفاده مفرط و غیراصولی برخی کاربران از شبکه های اجتماعی مجازی چون تلگرام، اینستاگرام و پیامدهای منفی در پی داشته است، این حضور بی هدف و ناآگاهانه در فضای مجازی، درکنار فضای واقعی، همواره جز دغدغه های اصلی بسیاری از سیاست گذاران و جامعه شناسان بوده است در این مقاله با روش سنتز پژوهی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر سبک زندگی افراد مورد بررسی قرار گرفته است و در این میان ۴۳ مقاله از سایت های معتبر مورد ارزیابی قرار گرفت،که بیشتر آنها از SID می باشد و در نهایت ۳۵ مقاله برای خوانش مجدد، کدگذاری شاخص ها و مفاهیم شان استخراج شد بررسی ها حاکی از آن است کهبین مولفه ها ی سبک زندگی همچون تغییر در نوع تغذیه، تغییر سلیقه در نوع پوشش، خود آرایی، سبک خرید، شیوه های گذران اوقات فراغت تفریح، انتخاب دکوراسیون و اثاثیه منزل، شیوه تعاملات و ارتباطات رودرروی کاربران، شیوه ازدواج، درخواست طلاق، هویت اجتماعی،ملی و دینی رابطه معناداری وجود دارد