نویسندگان:
حسن کرمعلیان1 ، سید ابوالقاسم سیدان2 ، سید محمدرضا جلالی خیرآبادی3 ، علی حیدری4 .1عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان
2مدرس گروه روانشناسی دانشگاه مازندران و تربت حیدریه
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه علوم فرهنگیان واحد رجائی تربت حیدریه
4دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه علوم فرهنگیان واحد رجائی تربت حیدریه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی مقایسه رابطه بین میزان خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی با عملکرد تحصیلی نوجوانان در دروس نگارش و تفکر و سبک زندگی در جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر متوسطه اول شهر بابلسر در سال تحصیلی ۹۶ ۹۷ بوده نمونه مورد نظر به شیوه نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای و سپس گزینش تصادفی ساده تعداد ۶۰ نفر از دانش آموزان آنان انتخاب شده ، داده از طریق اجرای پرسشنامه های خلاقیت عابدی ۱۳۶۳ و خلایقت هیجانی آوریل ECI ۱۹۹۹ بهمراه آزمون معلم ساخته در درس نگارش و تفکر و سبک زندگی گردآوری شده ، روش پژوهش از نوعتوصیفی – همبستگی بوده ، یافته کلی نشان داد که میزان رابطه آماری مشاهده شده بین خلاقیت شناختی و عملکرد شاگردان در درس نگارش بالاتر از رابطه محاسبه شده بین خلاقیت هیجانی و عملکرد آنان در همان درس بوده خلاقیت هیجانی R>=۰/۱۹۹ خلاقیت شناختی R=۰/۲۹۷ بوده اما در مورد درس تفکر و سبک زندگی این مقایسه معکوس می باشد بعبارتی دیگر رابطه محاسبه شده بین خلاقیت هیجانی با عملکرد تحصیلی شاگردان در درس تفکر و سبک زندگی بالاتر از رابطه مشاهده شده بین خلاقیت شناختی با عملکرد همان درس می باشد خلاقیت شناختی R=۰/۲۵۶ خلاقیت هیجانی R=۰/۳۱۵