نویسندگان:
محمدرضا قائمی مقدم1 ، زهرا تیموری2 .1عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2کارشناسی آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: مشکلات رفتاری موضوع بسیار مهمی در بین کودکان نابنیا می باشد هدف از پژوهش حاضر مقایسه مشکلات رفتاری تکانشگری و اضطراب کودکان نابینا و عادی در شهرستان لارستان می باشد روش پزوهش توصیفی از نوع علی ـ مقایسه ای و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کودکان نابینا و عادی شهرستان لارستان می باشد که تعداد ۳۰ کودک نابینا و ۳۰ کودک عادی به وسیله نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان کانرز جمع آوری و به روش توصیفی و استنباطی به وسیله نرم افزار SPSS و تی مستقل تجزیه و تحلیل شد باتوجه به مقدار P value<۰/۰۵ فرض برابری میانگین ها در دو گروه مورد بررسی رد می شود به عبارتی یافته ها نشان داد مشکلات رفتاری در گروه دانش اموزان عادی و نابینا اختلاف معناداری با یکدگیردارند پس باید با آموزش های مناسب به کودکان نابینا و والدینشان، آن ها را برای ورد به جامعه مهیا ساخت