نویسندگان:
سوسن کشاورز1 ، بهارک پوراکبریان نیاز2 ، امیدعلی حسین زاده3 .1دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، ایران
3استادیار گروه علوم تربیتی واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
چکیده فارسی: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش سرسختی روان شناختی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر انجام گرفت روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه پژوهش را دانشجویان دختر دانشگاه چرخ نیلوفری تشکیل داد که از بین ۳۰ نفر به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 1۵ نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند جهت بررسی متغیرها از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی استفاده گردید آموزش سرسختی روان شناختی به شیوه گروهی توسط محقق طی ده جلسه یک و نیم ساعته در محل دانشگاه چرخ نیلوفری اجرا شد پیش آزمون و پس آزمون هر دو پرسشنامه برای هر دو گروه اجرا شد برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از تجزیه تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش سرسختی روان شناختی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشجویان دختر تاثیر مثبت دارد چنانچه نمره ی کیفیت زندگی دانشجویانی به جهت شرکت در دوره های آموزش سرسختی روان شناختی، نسبت به دانشجویان گروه کنترل افزایش نشان داد