نویسندگان:
رمضان برخورداری1 ، یاسمین نبی زاده2 .1دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهشگران معتقدند که ویژگی های والدین و نحوه تعامل آنها با کودکان در بروز یا پیشگیری از مشکلات رفتاری کودکان نقش بسزایی دارد هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مدیریت رفتاری والدین بر روی مشکلات برون سازی شده ی کودکان پیش دبستانی دختر شهر یزد بود روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل کلیه کودکان دختر پیش دبستانی شهر یزد در سال تحصیلی 97 1396 بودند از استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 کودک انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل 15 نفر و آزمایش 15 نفر قرار گرفتند به منظور سنجش مشکلات رفتاری، از پرسشنامه استاندارد سیاهه رفتاری کودک 2001 استفاده شد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل کواریانس استفاده شد لازم به ذکر است کلیه عملیات آماری با استفاده از نرم افزار spss نسخه 19 انجام گرفت نتایج نشان داد آموزش مدیریت رفتاری والدین باعث کاهش مشکلات رفتاری برونسازی شده، پرخاشگری و نادیده گرفتن قوانین در کودکان دختر پیش دبستانی می شود