نویسندگان:
فاطمه صفایی1 ، آفتاب احمدی2 ، محمدرضا بحرانی3 ، یونس محمدی4 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور بوشهر
3دانشیار، دانشگاه پیام نور بوشهر
4دانشیار، دانشگاه پیام نور بوشهر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش برنامه شادی فوردایس بر احساس تنهایی دختران بی سرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی شهرستان کازرون انجام شد روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود تعداد 20 نفر از دختران بی سرپرست به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرارگرفتند جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه احساس تنهایی ucla راسل، پیلوا وکورتونا، 1980 استفاده شد دوره مداخله درمانی شناختی رفتاری فوردایس در 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار گردید به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی میانگین، واریانس، انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس یک طرفه و نرم افزار spss استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که پس از آموزش برنامه شادی فوردایس در میانگین نمرات احساس تنهایی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنادا ری p<0/05 وجود دارد بنابراین می توان گفت: استفاده از آموزش برنامه شادی فوردایس می تواند سبب کاهش احساس تنهایی دختران بی سرپرست گردد