نویسندگان:
سمیه مزگی نژاد1 ، آفتاب احمدی2 ، محمدرضا بحرانی3 ، یونس محمدی4 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور بوشهر
3دانشیار، دانشگاه پیام نور بوشهر
4دانشیار، دانشگاه پیام نور بوشهر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش برنامه شادی فوردایس بر افزایش امیدواری دختران بی سرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی شهرستان کازرون انجام شد روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود به علت محدودیت جامعه آماری 25 نفر ، تعداد 20 نفر از دختران بی سرپرست به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری کنترل و آزمایش قرارگرفتند جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه امیدواری اسنایدر اسنایدر وهمکاران، 1991 استفاده گردید دوره مداخله درمانی شناختی رفتاری فوردایس در 8 جلسه 90 دقیقه ای انجام گرفت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی میانگین، واریانس، انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس یک طرفه و نرم افزار spss استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که در میانگین نمرات گروه آزمایش پس از مداخله شناختی رفتاری فوردایس، تفاوت معناداری p<0/05 وجود داشته است بنابراین می توان گفت: استفاده از آموزش برنامه شادی فوردایس میتواند در افزایش امیدواری دختران بی سرپرست نقش موثری داشته باشد