نویسندگان:
فرامرز ملکیان1 ، ارشیا نخستین2 ، رجبعلی محمدزاده ادملایی3 .1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیـات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور،واحد آمل،مازندران،ایران
3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش شادی سلیگمن بر تحریف شناختی دانش آموزان دختر دبیرستان بصیرت شهر محمودآباد در سال تحصیلی 99 98 بود روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش، گروه گواه، و طرح پیش آزمون، پس آزمون بود جامعه آماری دانش آموزان دبیرستان های شهر محمودآباد بود پس از آزمون غربالگری مقیاس تحریف شناختی در مورد 350 نفر، 40 دانش آموز که بیشترین نمره را در تحریف شناختی داشتند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس در گروه آزمایش و گروه گواه هر گروه 20 نفر به صورت تصادفی جایگزین شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تحریف های شناختی آلبرت آلیس 2003 و مداخله شادی سلیگمن 6 جلسه 60 دقیقه طی دو هفته بود داده ها با استفاده از روش آماری کوواریانس تحلیل شد یافته ها: یافته ها تفاوت معناداری را به واسطه تأثیر مداخله برنامه آموزشی سلیگمن بین نمره های دو گروه آزمایش و گواه نشان داد نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان از برنامه آموزش شادی سلیگمن که روشی مثبت و تأثیرگذار است جهت پایین آوردن تحریفات شناختی دانش آموزان استفاده نمود